Koffietoerisme
“Koffietoerisme!” één van de meest gevleugelde termen van Joost Sliphorst die ik nog dagelijks gebruik om in de eerste plaats mijzelf en tevens mijn accountmanagers eraan te herinneren dat verkoop meer is dan een kop koffie drinken bij je klant.
In dit boek neemt Joost Sliphorst je mee in zijn eigen(zinnige) visie op het vak verkopen. Zijn eerste tip is ook de meest waardevolle: STOP ERMEE! Helaas kom ik ze nog dagelijks tegen; verkopers die zelfs voordat je de koffie hebt ingeschonken hun complete assortiment al op tafel hebben uitgestald. Of verkopers die in staat zijn zoveel te praten dat ik na een uur bij Hans Anders op bezoek moet. Of je worst lust! De gemiddelde verkoper in Nederland is wat mij betreft toe aan een heropvoeding en dat is precies wat Joost Sliphorst doet met zijn boek. Hij heeft het zelf wel eens revitaliseren van de verkoopfunctie genoemd, echter als je het mij vraagt is het vooral een heropvoedingcursus. Alle (basis-) vaardigheden, met bijbehorende hulpmiddelen, komen in dit boek aan bod en zijn geïllustreerd aan de hand van praktische voorbeelden. Vervolgens gaat Joost Sliphorst nog een stap verder en laat hij je nadenken over de toekomst van het vak verkopen.
Bijzonder inspirerend! In Brabant zegt men wel eens: “We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was!” Zorg dat het u niet gebeurt!
Pieter-Jan Jongeling
Commercieel Directeur, Bosman
Medische Hulpmiddelen B.V.