Toegang tot website

Toegangscode aanvragen

Cover Boek Stoppen met Verkopen

Stoppen met verkopen?
Stop liever met lezen...

Ik herken een goede verkoper altijd meteen. Ik heb namelijk zelf geen bal verstand van verkopen.

Wat ik wel heb, is een goed ontwikkeld gevoel. Bij een goede verkoper voel ik me namelijk gesterkt in mijn keuze. Ik kom terug bij hem. Bij een slechte verkoper voel ik me echter ontkend in mijn gevoel, zit ik achteraf met een kater en kom ik nooit meer terug. Zo simpel is dat voor mij.

Met Joost is het net zo. Ik leerde hem kennen tijdens een interview. Joost had een verhaal, een droom, een toekomstvisie. Trackselling heette die. En later had hij weer een visie, een congres genoemd Sales en science. En zo ging het maar door, jaar na jaar. Steeds kwamen er nieuwe creatieve ideeën uit zijn koker. Creatief, maar wel realistisch. Want elk jaar realiseerde Joost zijn doelen. Net zoals dit boek. Eerst een wild idee, maar gaandeweg steeds echter. En vandaag is het realiteit. En werkbaar ook, dat zul je merken.

Ik heb me kritisch opgesteld, sceptisch, wantrouwend, ongelovig, kortzichtig, want dat is je taak als scribent, maar het hielp niet. En dat hoefde ook niet. Het spel van de criticus houdt op zodra je merkt dat het goed zit, dat je er een goed gevoel van overhoudt. Ik bleef terugkomen bij Joost, omdat ik een goed gevoel bleef houden. En dat heb ik nog steeds. Zo simpel is dat. Je moet niet stoppen met lezen, net zomin als je moet stoppen met verkopen. Stop alleen met verkopen vanuit het hopen op de verkoop, op de deal. Je gaat toch ook niet lezen vanuit de wens snel het boek uit te hebben? Pas als je de boodschap van het boek begrijpt, heb je het uit - en ben je een stap verder in je ontwikkeling. Zo ook ben je een stap verder in de verkoop als je de ander, de inkoper, begrijpt. En dan verkoop je met succes. Ik wens je veel begrip toe.

Frank Thooft
Tekstschrijver / Redacteur